Wycinek ze stenogramu posiedzenia Sejmu w dniu 19 maja 2016 r.

Informacje, Piątek, 20 maja 2016

Wycinek ( kopia) ze stenogramu posiedzenia Sejmu w dniu 19 maja 2016r.

Oryginał w linku. http://orka2.sejm.gov.pl/StenoInter8.nsf/0/6FC036CA2D13C8E9C1257FB8005F06D6/%24File/19_b_ksiazka.pdf

Strony od 34 do 26

Małgorzata Kidawa-Błońska: Dziękuję bardzo, panie ministrze. Przechodzimy do następnego pytania.

Pytanie zadają posłowie Jan Kilian i Aleksander Mrówczyński z klubu Prawo i Sprawiedliwość, w sprawie uregulowania problemu reklamy leków. Pytanie skierowane jest do ministra zdrowia. Jako pierwszy pytanie zadaje pan poseł Jan Kilian. Bardzo proszę. Poseł Jan Kilian: Pani Marszałek! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! W aptekach w Polsce w zasadniczej większości jest wręcz jak w latach 90. ubiegłego wieku. Obecnie zmienił się rynek, oczekiwania, otoczenie, a problemy jak były nierozwiązane, tak są i dziś. Jednak najgorsze jest to, że pacjenci nie czują, nie myślą już dziś o aptece, gdzie można oczekiwać pomocy, czy też o farmaceucie jako fachowcu. Koszt wykształcenia farmaceutów to 6 mld zł. To nie kto inny jak właśnie farmaceuci, aptekarze pełnią darmowe dyżury, za które nikt nie płaci, a ichkoszt to 130 mln. Aptekarze przyczynili się do zlikwidowania takiej patologii jak lek za grosz czy za złotówkę, to z kolei kosztowało 156 mln. Do aptek trafia dziennie ok. 2 mln pacjentów. To nie kto inny jak farmaceuta jest ostatnią i właściwą osobą, która może ocenić, czy pacjent jest właściwie ordynowany, czy pacjent właściwie zrozumiał lekarza. By ta pomoc mogła nastąpić, by opieka farmaceutyczna mogła zaistnieć, trzeba zadbać o apteki, o ich kondycję ekonomiczną, poprzez równe traktowanie na rynku zgodnie z obowiązującym prawem, a nawet je poprawić. Prawo jednoznacznie mówi o 1-procentowym posiadaniu rynku w danym województwie, jeśli chodzi o jeden podmiot gospodarczy. Dzisiaj ten 1% przekracza w kraju ok. 1,5% aptek formalnie. A w rzeczywistości? Monopolizacja kwitnie w najlepsze. Bardzo wiele państw Unii Europejskiej wprowadziło dalej idące rozwiązania tego problemu. Przykładowo w Niemczech jeden aptekarz może prowadzić jedną aptekę plus cztery filie, w Finlandii – trzy filie, we Włoszech – tylko jedną aptekę, tak też jest we Francji, na Węgrzech – maksymalnie cztery apteki. A u nas? Czy ministerstwo rozpatruje uregulowanie problemu reklamy leków? Czy zdecyduje się na wyegzekwowanie obowiązującego już prawa w tym zakresie, które wyraźnie mówi o zakazie reklamy aptek? (Dzwonek) Drugie pytanie. Czy prowadzone są prace nad sprecyzowaniem tzw. geografii aptek? Chodzi o odległości między aptekami, regulujące rynek aptek, prowadzące do wzmocnienia mniejszych podmiotów gospodarczych, które masowo są ostatnio zamykane, tzn. wypierane przez sieci aptek. Dziękuję. Wicemarszałek Małgorzata Kidawa-Błońska: Dziękuję bardzo, panie pośle. Bardzo proszę o odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia pana Krzysztofa Łandę. Bardzo proszę, panie ministrze. Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Krzysztof Łanda: Szanowna Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Oczywiście cały czas pracujemy nad zmianami, jeżeli chodzi o Prawo farmaceutyczne, ale powiem więcej: został również powołany zespół do spraw opracowania ustawy o zawodzie farmaceuty. Proszę państwa, mamy trochę czasu, bo zgodnie z planami prac w Ministerstwie Zdrowia, jeżeli chodzi o przygotowanie projektu zmian w ustawie refundacyjnej, mamy czas do końca czerwca, natomiast w planie było przygotowanie do końca sierpnia projektu dużej nowelizacji ustawy Prawo farmaceutycz19. posiedzenie Sejmu w dniu 19 maja 2016 r. Pytania w sprawach bieżących ne. Prace nad tą drugą ustawą, o której wspomniałem, mogą się opóźnić z tego powodu, że przedłuża nam się procedura wyłonienia głównego inspektora farmaceutycznego, ale nie sądzę, żeby ona się opóźniła więcej niż o miesiąc; pomimo to spróbujemy jednak dotrzymać tego terminu, chodzi o koniec sierpnia. Oczywiście przewidujemy dosyć głębokie zmiany, które pozwolą na lepsze wykonywanie tych przepisów, które już w prawie są, tzn. zapisów antykoncentracyjnych np. czy o zakazie reklamy. Oczywiście te problemy są cały czas dyskutowane również z Naczelną Radą Aptekarską, jesteśmy z nimi w stałym kontakcie, można powiedzieć, aczkolwiek wysłuchujemy oczywiście głosów przeciwnych, tzn. spotykamy się i rozmawiamy również z reprezentantami sieci aptek. Natomiast, proszę państwa, celem ministra zdrowia i zmian, które proponujemy, jest osiągnięcie zdrowej równowagi na rynku aptek. Rzeczywiście w tej chwili dochodzi do coraz większej dominacji sieci. My chcemy ten proces zatrzymać. Jeżeli chodzi o… Tak, mamy pomysły na opiekę farmaceutyczną w Polsce, która, myślę, przełoży się na kondycję aptek, szczególnie tych aptek rodzinnych, ponieważ chcemy, żeby opieka farmaceutyczna była przypisana do farmaceutów, nie do apteki, a do farmaceuty. Myślimy również o tym, są takie propozycje i zastanawiamy się, czy wprowadzić kryterium geograficzne, ale ono nie jest traktowane jako sprawa w tej chwili przesądzona. Natomiast tak, chcemy, żeby apteka była dla farmaceuty, tzn. żeby 51% udziału w aptece posiadał specjalista, ten właśnie wykształcony magister farmacji, i również chcemy ograniczyć liczbę aptek, które może farmaceuta posiadać czy w których może mieć udziały. (Poseł Bartosz Arłukowicz: No to socjalizm.) Dodatkowe rzeczy, które chcemy wprowadzić, to jest ograniczenie obrotu pozaaptecznego, ale to nie jest tylko ograniczenie, chcemy również wprowadzić nowy asortyment. Myślimy o tym, żeby bardzo wiele leków… One są do stosowania doraźnego, a nie do stosowania przewlekłego, w związku z tym chcemy, żeby te opakowania były po prostu mniejsze. Jeżeli chodzi o opiekę farmaceutyczną, to już wspomniałem, że to wpłynie również na poprawienie kondycji aptek. Mamy tutaj pewne pomysły. Również korzystamy ze wzorców, które funkcjonują w innych krajach. Natomiast jeśli chodzi o reklamę, to, proszę państwa, kilka miesięcy temu spróbowaliśmy walczyć z kilkoma reklamami, które zawierały po prostu fałszywe treści, które wprowadzały klientów w błąd. Oczywiście udało nam się wygrać jedną z takich batalii i państwo zauważyliście na pewno, że zniknęła z mediów reklama dotycząca hamowania kaszlu palacza. Ale, proszę państwa, ta sprawa pokazała nam, że pomimo iż teoretycznie główny inspektor farmaceutyczny, ale też inne zaangażowane urzędy, teoretycznie mają takie czy inne narzędzia prawne, nie mogą one być skutecznie wykorzystane, ponieważ to jest trochę jak łapanie króliczka, prawda? Jeżeli nawet GIF zakaże danej serii reklamy, zmienia się minimalnie tę reklamę i znowu idzie kolejna edycja. Chcemy oczywiście w tym momencie dać jednemu z urzędów bardzo mocne narzędzia ścigania fałszywych informacji przekazywanych w reklamach, czyli dementuję to, co się w mediach pokazuje: nie chcemy zakazywać reklamy różnego rodzaju produktów, natomiast, proszę państwa, zdecydowanie chcemy walczyć z fałszywymi informacjami w tych reklamach. Było zorganizowane spotkanie GIF-u, GIS-u, URPL, UOKiK-u, w tych pracach uczestniczy również AOTM, i są w trakcie przygotowywania odpowiednie narzędzia prawne, które, mam nadzieję, tym razem skutecznie zablokują fałszywe treści w mediach, w reklamach, które dotyczą różnego rodzaju produktów wykorzystywanych w medycynie. To tyle. Dziękuję bardzo. Wicemarszałek Małgorzata Kidawa-Błońska: Dziękuję bardzo, panie ministrze. Proszę pana posła Aleksandra Mrówczyńskiego o zadanie dodatkowego pytania. Poseł Aleksander Mrówczyński: Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Panie Ministrze! Wracając do kwestii, o której pan mówił, dotyczącej reklamy leków, chcę powiedzieć, że uważamy, że powinien być całkowity zakaz reklamy. Co pan o tym sądzi, panie ministrze? Wracając jeszcze do tematu apteki dla farmaceuty, zaznaczę, że też uważamy, że właścicielem apteki powinien być wyłącznie farmaceuta. (Poseł Elżbieta Gelert: W 100%.) Te kwestie są, nurtują nie tylko aptekarzy, ale także zwykłych obywateli odczuwających brak właściwej opieki farmaceutycznej, która w sposób prawdziwy mogłaby zafunkcjonować w mniejszych aptekach rodzinnych, a której ewidentnie brak w sieciówkach nastawionych przede wszystkim na zysk kosztem zdrowia pacjentów. Czyli zarówno w kwestii pierwszej, jak i drugiej, o których mówiłem, decyduje zysk, a nie zdrowie. Dziękuję. Wicemarszałek Małgorzata Kidawa-Błońska: Dziękuję bardzo. Bardzo proszę o odpowiedź pana ministra. Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Krzysztof Łanda: Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Po pierwsze, rolą ministra zdrowia jest dbałość o pacjentów i my musimy równoważyć różnego rodzaju wartości, które stoją w pewnej sprzeczności ze sobą. Tutaj nie może być mowy o żadnej dyskryminacji, nie może być mowy o łamaniu prawa unijnego. W związku z tym zakaz reklamy niektórych wyrobów medycznych, parafarmaceutyków nie może być wprowadzony, byłoby to sprzeczne z prawem unijnym. Proszę państwa, nie można również zakazać reklamy produktów leczniczych czy leków kierowanej do profesjonalistów medycznych, więc to oczywiście będzie utrzymane. Natomiast tak czy inaczej zarówno reklama, która jest kierowana do profesjonalistów, jak i reklama, która jest ogólnie dostępna w mediach, musi być zgodna z zasadami evidence-based medicine, czyli tam muszą być informacje, które są rzetelne i oparte na dowodach naukowych. Nie mogą wprowadzać w błąd konsumentów. Nie może być tak, że ktoś w fartuchu, który sugeruje, że to jest lekarz, a ten ktoś nigdy lekarzem oczywiście nie był i nie jest, przekonuje użytkowników, że jakiś parafarmaceutyk ma udowodnioną cudowną skuteczność, bo to jest po prostu wprowadzanie ludzi w błąd. To będzie zaadresowane, ale nie możemy z drugiej strony przesadzać i nie możemy wykraczać poza obowiązujące prawo unijne. Z drugiej strony, tak jak powiedziałem, apteka tylko i wyłącznie dla aptekarza, jak się wydaje, również byłaby krokiem zbyt daleko idącym. Wydaje mi się, że 51% dla farmaceutów i ograniczenie liczby posiadanych aptek czy udziału w aptekach do określonej, wynegocjowanej w konsultacjach społecznych liczby to są wystarczające i właściwe narzędzia, których użycia oczekuje społeczeństwo. Dziękuję. Wicemarszałek Małgorzata Kidawa-Błońska: Dziękuję bardzo, panie ministrze. Poseł Jan Kilian: Przepraszam, panie ministrze, ale jeżeli mogę, to dopowiem. W wielu krajach europejskich funkcjonuje jednak ten wariant apteki tylko dla farmaceuty. Nie ma tu pogwałcenia prawa europejskiego. Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Krzysztof Łanda: To prawda, natomiast w tej chwili resort stoi na stanowisku, że powinno być 51% dla farmaceuty, tak upraszczając. To jest również zgodne ze stanowiskiem Naczelnej Rady Aptekarskiej, ale oczywiście będziemy rozpatrywać również inne wnioski. Myślę, że pan poseł również zgłosi nam wniosek dotyczący 100% dla aptekarza i będzie on podlegał normalnemu procesowi podejmowania decyzji. (Poseł Aleksander Mrówczyński: Panie ministrze, jedno słowo…) 155 orka2.sejm.gov.pl http://orka2.sejm.gov.pl/StenoInter8.nsf/0/6FC036CA2D13C8E9C1257FB8005F06D6/%24File/19_b_ksiazka.pdf orka2.sejm.gov.pl Lubię to!Zobacz więcej reakcji SkomentujUdostępnij Komentarze Ewa Fischer Napisz komentarz…


Proszę czekać... Proszę czekać...