Zakaz reklamy aptek

Informacje, Wtorek, 9 sierpnia 2016

Zakaz reklamy aptek i ich działalności wynikający z art. 94a prawa farmaceutycznego obejmuje wszelkie formy zachęty do korzystania z usług apteki co w rezultacie eliminuje możliwość stosowania jakiejkolwiek reklamy aptek. Pojawiające się prasie farmaceutycznej wątpliwości, zgłaszane przez różne środowiska związane z farmacją rozwiewa wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 10 czerwca 2016 roku (II GSK 843/15), który utrzymał w mocy zakaz stosowania „Programu 60+”, z pozoru wyglądającego neutralnie. NSA stwierdził w wyroku m.in. że istotą tego niedopuszczalnego programu było uatrakcyjnienie oferty handlowej, czyli spowodowanie u odbiorcy (nabywcy) woli zakupu oferowanych towarów de facto w konkretnej aptece. Należy pamiętać, że zakaz reklamy obejmuje wszystkie podmioty rynkowe a nie tylko te, które bezpośrednio uczestniczą w reglamentowanym obrocie lekiem (apteki i hurtownie farmaceutyczne). Zakaz obejmuje zatem wydawców, zakłady opieki zdrowotnej, fundacje etc. Przyczyny całkowitego zakazu reklamy wynikają z polityki ustawodawcy realizowanej w szczególnym segmencie ochrony zdrowia publicznego jakim jest rynek leków. Ustawodawca zmierza w kierunku racjonalizacji spożycia leków, a w szczególności racjonalnego zakupu leku. To dzieje się zaś tylko wówczas kiedy lek jest rzeczywiście potrzebny dla ratowania zdrowia pacjenta, nie zaś po to aby podnosić jego spożycie bez żadnej potrzeby. Przestrzeganie zakazu reklamy dotyczy również farmaceutów zatrudnionych w aptekach – a szczególnie kierowników aptek. Przypadków takich nie można biernie tolerować. Stwierdzone formy niedozwolonej reklamy trzeba zgłaszać pracodawcy oraz informować o skutkach naruszeń, w tym o zagrożeniu karą administracyjną do 50.000 złotych oraz o możliwości cofnięcia zezwolenia na prowadzenie apteki przy powtarzającym się łamaniu zakazu reklamy. W sytuacji konfliktowej można skontaktować się z izbą aptekarską, a wątpliwości prawne można zgłaszać, wysyłając zapytanie emailem na poniżej wskazany adres mailowy radcy prawnego PKOIA. Należy również przypomnieć, że art. 18 Kodeksu Etyki Aptekarza stanowi, iż aptekarz nie uczestniczy w reklamie i promocji usług farmaceutycznych, jak również w działalności przyczyniającej się zwiększeniu konsumpcji produktów leczniczych.

Piotr Bujakiewicz

radca prawny PKOIA radca@pkoia.org.pl


Proszę czekać... Proszę czekać...